چیز کیک یا کیک پنیری از محبوب‌ترین دسر‌های دنیا به حساب میاد، این دسر محبوب و خوشمزه دستور پخت ساده‌ای داره و به راحتی می‌تونید توی خونه درستش کنید. چیز کیک‌ها معمولا از دو لایه درست میشن، لایه بالایی ضخیم‌تر اما نرم تره و معمولا از پنیر تازه، تخم مرغ و شکر درست میشه و لایه پایینی معمولا ترده و از بیسکوییت یا کیک درست میشه.

برای تهیه چیز کیک‌ها هم از فر استفاده میشه هم از یخچال و هم به صورت ترکیبی، بسته به چیز کیک که می‌خواید درست کنید ممکنه روش تهیه کردنش هم فرق بکنه. چیز کیک پسته یکی از انواع چیز کیکه که علاوه بر خوشمزه بودن بخاطر وجود پسته بسیار مقویه. این دسر خوشمزه رو می‌تونید تو دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بعد از صرف شام همراه با چای یا قهوه میل کنید و از خوردنش لذت ببرید.

اگر مایلید این دسر خوشمزه رو توی خونه تهیه کنید، بهتره قبلش مطلب طرز تهیه چیز کیک پسته رو مطالعه کنید تا چیزی از قلم نیوفته و در انتها یه دسر خوشمزه گیرتون بیاد.

این هم لیست ۶ غذای خوشمزه با پسته. پسته یه ماده غذایی فوق‌العاده مقویه و خوردن مقدار کمی از اون مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی رو وارد بدنتون می‌کنه، پس بهتره این آجیل خوشمزه رو حتما وارد رژیم غذایی‌تون کنید و از خواص اون استفاده کنید.

چیز کیک پسته‌ یکی از خوراکی های خوشمزه با پسته است که از لحاظ خوشمزه بودن و مقوی بودن از بقیه چیز کیک‌ها یک قدم جلوتره. این چیز کیک رو میشه جزو شیرینی‌های مجلسی هم به حساب آورد.

چیز کیک پسته ای یه گزینه عالی برای مراسم‌های خاص مثل عید نوروز و حتی برای سفره افطاره، پس یاد گرفتن این خوراکی خوشمزه با پسته خالی از لطف نیست.

برای درست کردن چیز کیک پسته دستور پخت‌های زیادی وجود داره که در واقع در دو دسته قرار می‌گیرند. توی مدل اول برای درست کردنش از فر استفاده میشه و در مدل دوم که مدل مرسوم‌تریه و دستور پخت‌های بیشتری هم ازش توی اینترنت موجوده، از فر استفاده نمیشه و فقط با کمک یخچال میشه آماده‌ش کرد.

چیزکیک‌های یخچالی درست کردن‌شون خیلی ساده است و نکته خاصی نداره، به همین دلیل واجارو توی این مطلب طرز تهیه چیز کیک پسته‌ای با فر رو آورده و ما بهتون پیشنهاد می‌کنیم حتما این دستور پخت رو امتحان کنید. شاید زحمت بیشتری نسبت به چیزکیک یخچالی داشته باشه ولی ما بهتون قول می‌دیم که این زحمتِ بیشتر ارزشش رو داره.

  1. مدت زمان آماده کردن مواد چیز کیک پسته‌ای بین 30 تا 40 دقیقه است.
  2. مدت زمان پختش درون فر حدودا 50 دقیقه.
  3. مدت زمانی که بعد از پخت باید در فر استراحت کنه هم حدودا 50 دقیقه.
  4. زمان استراحت چیزکیک داخل یخچال هم از 2 ساعت شروع میشه. هرچی بیشتر داخل یخچال بمونه خوشمزه‌تر میشه.

مواد لازم برای تهیه چیز کیک پسته

  • پودر بیسکویت ساده: 200گرم
  • شکلات سفید تخته‌ای: 100 گرم
  • پسته: 70 گرم
  • پنیر ماسکار پونه: 500 گرم
  • تخم مرغ: 3عدد
  • ماست پرچرب شیرین: 200 گرم
  • شکر: 100 گرم
  • وانیل: نصف قاشق چایی خوری
  • نمک: یک پنس

وسایل مورد نیاز برای تهیه چیز کیک پسته

  • قالب کمربندی 20 سانتی‌متری
  • فویل آلمینیومی به اندازه‌ای که کف و اطراف قالب رو بپوشونه

مرحله اول: آماده سازی‌های اولیه

در ابتدا پودر بیسکویت رو داخل یه ظرف به اندازه متوسط می‌ریزیم. بعد باید شکلات رو آب کنیم، برای آب کردنش هم می‌تونیم از بخار آب استفاده کنیم و هم ماکروویو. بعد از اینکه شکلات به صورت یکدست به مایع تبدیل شد. اون ‌رو به پودر بیسکویت‌مون اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم.

توی همین مرحله یک پنس نمک رو هم اضافه می‌کنیم. بعد میریم سراغ قالب، کف و دیواره‌های داخلش رو با روغن یا کره چرب می‌کنیم، بعد بیرون قالب یعنی کف و لبه‌هاش رو با فویل خوب می‌پیچیم.

شاید سوال پیش بیاد که دلیل استفاده از فویل چیه؟

دلیلش اینه که بعد از قرار دادن قالب در داخل سینی فر، باید داخل سینی فر تا نیمه‌های لبه آب بریزیم.

استفاده از آب به این خاطره که می‌خوایم محیط فر رو مرطوب نگه داریم که خدایی نکرده چیز کیکمون خشک نشه و اون لطافتی که از چیز کیک انتظار داریم حفظ بشه.
حتما قالب رو فویل کشی کنید چون قالب چیز کیک کمربندیه و داخلش آب نفوذ می‌کنه.

مرحله دوم: آماده کردن کراست

اول مخلوط بیسکویت و شکلات سفید رو می‌ریزیم داخل قالب بعد با پشت قاشق مخلوط‌مون رو به دیواره‌های قالب هدایت می‌کنیم. هدفمون از اینکار اینه که در داخل قالب دیواره‌های بیسکویتی به اندازه یک سانتی متر داشته باشیم. در آخر با پشت قاشق پودر بیسکویت‌هایی که کف قالب هست رو منسجم و فشرده می‌کنیم.

 آماده کردن کراست

کراست رو می‌ذاریم داخل یخچال.

بین 20 دقیقه تا 30 دقیقه باید داخل یخچال بمونه تا خنک بشه. توی این زمان میریم سراغ آماده کردن مواد میانی چیز کیک.

مرحله سوم: آماده کردن مواد کرمی

برای شروع این مرحله باید پسته رو آسیاب کنیم.

میزان آسیاب کردن پسته بستگی به سلیقه خودتون داره. اگه دوست دارید در هنگام نوش جان کردن چیز کیک، پسته بیاد زیر دندون‌تون خیلی پودرش نکنید. در غیر این صورت می‌تونید به میزانی که حالتی کرمی پیدا کنه و روغنش در بیاد پسته رو آسیاب کنید.

برای قسمت بعدی یه کاسه بزرگ با لبه‌های بلند برمی‌داریم. برای شروع ماسکار پونه رو می‌ریزیم داخلش و مقداری هم می‌زنیم تا یکدست بشه.

بعد تخم مرغ‌ها رو دونه دونه اضافه می‌کنیم و با همزن (ترجیحا برقی) هم می‌زنیم تا موادمون حجم بگیره.

بعد از تخم مرغ‌ها،‌ وانیل رو اضافه می‌کنیم و بعد از اون شکر رو.

دقت کنید که شکر رو توی چند مرحله اضافه کنید و هم بزنید.

بعد از شکر نوبت به ماست میرسه؛ ماست رو اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا موادمون کاملا یکدست بشه.

آخرین مرحله متعلق به پسته است. پسته رو هم به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم.

مرحله چهارم: اضافه کردن مواد کرمی به کراست

قالب کیک رو بعد از حداقل 20 دقیقه از یخچال بیرون میاریم و بعد مواد میانی چیز کیک رو بهش اضافه می‌کنیم.

در این مرحله دقت کنید که مواد کرمی‌مون حداکثر به اندازه نیم سانت بالاتر از دیواره‌های بیسکویتی قرار بگیرند.

در آخر قالب چیز کیک رو داخل سینی فری که توش آب ریختیم قرار می‌دیم. به مدت حدودا 45 دقیقه تا یک ساعت چیز کیک باید داخل فر بپزه.

بعد از پخت، تقریبا 1 ساعت هم باید داخل فر خاموش بهش استراحت بدیم.

بعد از 1 ساعت استراحت، از فر درش میاریم و وقتی که به دمای محیط رسید کناره‌های قالب رو با چاقو شل می‌کنیم و با احتیاط کمربند قالب رو در میاریم و چیز کیک رو می‌ذاریمش توی یخچال. بعد از حداقل 2ساعت بیرونش میاریم و با پسته تزیینش می‌کنیم.

نکاتی که باید در تهیه غذا به آن توجه کنید

دقت کنید که برای درست کردن چیز کیک پسته چه یخچالی و چه پختنی باید از قالب کمربندی استفاده کرد، چون چیز کیک رو نمیشه مثل کیک برگردوند و ظاهرش خراب میشه.

یکی دیگه از تفاوت‌هایی که بین درست کردن کیک و چیز کیک وجود داره اینه که مواد چیز کیک لازم نیست زیاد هم زده بشه در همین حد که مواد باهم مخلوط بشن کفایت می‌کنه. مخصوصا در چیز‌کیک‌های پختنی که برای درست کردنش از تخم مرغ استفاده میشه، زیاد هم زدن مواد باعث میشه روی چیز کیک ترک بخوره.

اگه دوست دارید چیزکیک پسته‌تون رنگ سبز داشته باشه می‌تونید از رنگ خوراکی سبز استفاده کنید و در مرحله چهارم به مواد اضافه‌ش کنید. میزانی که ازش استفاده کنید هم به این صورت باشه که اول یه قطره بریزید، هم بزنید، اگر خواستید پر رنگ‌تر بشه باز هم بهش رنگ بیشتری اضافه کنید.

ولی به نظر ما که همونجوری با رنگ طبیعی خودش قشنگه، حالا که داریم زحمت می‌کشیم و شیرینی خونگی درست می‌کنیم چه بهتر که از مواد غیر طبیعی تا راه داره استفاده نکنیم.

به جای شکلات سفید در کراست چیز کیک میشه از کره آب شده هم استفاده کرد، ولی یک وجه تمایز این دستور پخت با دستور پخت‌های دیگه همین استفاده از شکلاته، اما اگه شکلات سفید نداشتید کره جایگزین خوبیه.

پودر بیسکویت رو هم میشه به صورت آماده از بیرون تهیه کرد و هم میشه از بیسکویت ساده استفاده کرد ولی باید خودمون پودرش کنیم.

برای پودر کردنش هم میشه از دستگاه‌های خرد کن استفاده کرد و هم میشه بیسکویت‌هارو توی پلاستیک قرار داد و با وردنه یا ته لیوان بهش ضربه وارد کرد تا پودر بشه.

البته دقت کنید بیسکویتی که تهیه می‌کنید ساده و بدون طعم باشه.

از بیسکویت‌های سبوس‌دار هم( که خواص زیادی داره) برای درست کردن قسمت بیسکویتی چیز کیک یا همون کراست میشه استفاده کرد.

فقط حواستون باشه که اگه از بیسکویت سبوس‌دار استفاده کردید میزان کره کراست رو تنظیم کنید چون هر چه سبوس بیسکویت بیشتر باشه کره رو بیشتر به خودش جذب میکنه.

همچنین دقت کنید که چون میزان چربی کره‌های توی بازار با هم تفاوت داره، بهترین حالتش اینه که به صورت چشمی میزان کره کنترل بشه. میزان کره باید به حدی باشه که وقتی به بیسکویت پودر شده فشار وارد میشه، حالتی منسجم پیدا کنه.

برای اینکه چیز کیک پسته‌ای طعم ویژه‌ای پیدا کنه میشه یه قاشق چایی خوری پوست پرتقال یا لیموی رنده شده رو بعد از اضافه کردن تخم مرغ‌ها به مواد اضافه کرد.

اگه خواستین چیز کیک پسته درست کنید بهتره که از یه روز قبل اقدام کنید که زمان استراحتش توی یخچال بیشتر باشه و حسابی جا بیوفته.

نکته آخر هم اینکه اضافه کردن پودر هل به اندازه نصف قاشق چایی خوری به موادمون، مزه چیز کیک رو به سمت و سوی دیگه‌ای میبره. در کل هل در کنار پسته کار همون دارچین در کنار گردو رو میکنه. اگه به عطر و بوی هل علاقه دارید می‌تونید به چیز کیک پسته‌ای اضافش کنید و به این شیرینی فرنگی، عطری ایرانی بدید.

حرف آخر

درسته که چیز کیک پسته هم مثل همه چیز کیک های دیگه کالری چشم گیری داره ولی نباید فراموشی کنیم که کیک، چیز کیک و همه شیرینی‌های دیگه یه بخش کوچک ولی به شدت تاثیر گذار در لذت بخش‌تر کردن جمع‌های دوستانه و خانوادگی‌اند. البته چیزکیک پسته‌ای با وجود پر کالری بودنش به خاطر وجود پسته مفیده و دارای ویتامین و مواد معدنی زیادیه.

خوشمزه و با کیفیت بودن پسته تو هر نوع غذای خوشمزه با پسته اهمیت زیادی داره. برای  خرید پسته می‌تونید به مزرعه میرزا اعتماد کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *